Քիչ առաջ ոստիկանության զորքերը մտան Էջմիածին քաղաք։ Երկու ավտոբուս է բերվել Էջմիածին, որոնք, ըստ երևույթին, սպասում են հրահանգի։ Մայր Աթոռի բակում իրավիճակը գերլարված է։ Հավաքված քաղաքացիները թույլ չտվեցին իրավապահներին իրենց հետ տանել Շիրակի թեմի առաջնորդ Միքայել Սրբազանին։ Այստեղ են ժամանել նաև կարմիրբերետավորները։ Մայր Աթոռի մոտ հավաքված քաղաքացիները կոչ են անում բոլոր հայերին հավաքվել Մայր Աթոռի բակում և կանգնել ի պաշտպանություն Եկեղեցու։               
 

«Իմ այս տարիքի զգացողությամբ` կյանքը մարդկանց միշտ խաբում է»

«Իմ այս տարիքի զգացողությամբ`  կյանքը մարդկանց միշտ խաբում է»
09.05.2014 | 15:08

«Իրատես de facto»-ի հյուրն է բանաստեղծ ՀԱՄԼԵՏ ԿԱՐՃԻԿՅԱՆԸ:

«ՄԻՏՔԴ ԱՇԽԱՏՈՒՄ Է, ԲԱՅՑ ԴՈՒ ԱՆՃԱՐԱԿ ԵՍ ԳՐԵԼ-ՁԵՎԱԿԵՐՊԵԼ»


-Պարոն Կարճիկյան, Ձեր կյանքի յոթերորդ տասնամյակն ավարտելու շեմին եք: Այս տարիքում ստեղծագործո՞ւմ եք, շարունակո՞ւմ եք բանաստեղծություններ գրել:
-Բանաստեղծություններ չեմ գրում, որովհետև հիշողության հետ կապված խնդիրներ ունեմ: Հիմա ավելի շատ զբաղված եմ գործերս համակարգելով և պետական արխիվին հանձնելով: Այդ գործն սկսել եմ Լևոն Անանյանի առաջարկությամբ, և հիմա գրեթե ամբողջական արխիվս հավաքված-հանձնված է: Ես շատ ցավեցի, որ Լևոնը մահացավ: Նա զարմանալի մարդ էր, շատ հոգատար, ուշադիր: Նրա մահը ողբերգություն էր: Բայց, բարեբախտաբար, հիմա տեսնում եմ, որ գրողների միության նոր ղեկավարությունը նույնպես ուշադիր է գրողների նկատմամբ: Էս տղաները շատ խելոք գործեր են անում: Տպագրում են շնորհքով գրողներին, աշխատանք տալիս: Կապերն են ակտիվացել դրսի հետ: Սա խոսում է Էդվարդ Միլիտոնյանի լավ աշխատանքի մասին: Եվ ես ուրախ եմ գրողների միության ներկայի համար, մտածում եմ, որ այն նաև լավ ապագա ունի: Ինչ վերաբերում է բանաստեղծություն գրելուն, իհարկե, երբեմն պահի մեջ արթնանում է միտքս և գրում եմ: Մի նոր շարք եմ գրել հունվար ամսին, որը տպագրության եմ տվել «Գրական թերթին»:
-Ձեր բանաստեղծությունների թեման սերն է, բնությունը, հայրենիքը, քաղաքական անցուդարձերը: Այս թեմաներին հավատարի՞մ եք մինչ օրս:
-Այդ թեմաներից երբեք չեմ կարող հրաժարվել: Եթե մարդու մեջ կա այդ ամբողջը, միշտ էլ շարունակում է լինել: Բայց ժամանակի մեջ նորովի վերաբերունք ես ունենում դրանց նկատմամբ: ՈՒրախացա, որ կարողացա այս հիվանդության ընթացքում գրել բանաստեղծություններ, որոնք ինձ դուր եկան: Սովորաբար մի քանի տող գրում-դեն եմ գցում, չեմ հավանում: Այս նոր շարքը հավանեցի: Այնտեղ բանաստեղծություններ կան` նվիրված իմ երեխաներին, ընտանիքիս, Հայաստանին:
-Երբ ստեղծագործող մարդն ակտիվ շփումների մեջ է լինում, դրսի կյանքով է ապրում, բնականաբար, ստեղծագործական լիցքերն ավելի եռուն են լինում, գրելու ազդակները` ավելի ակտիվ: Հիմա, երբ առավելապես տնակյացի կյանքով եք ապրում, ինչո՞վ եք զբաղեցնում Ձեր միտքը, ինչի՞ց եք ոգևորվում, ներշնչվում:
-Արդեն հինգ տարի է, որ շփումներ գրեթե չեմ ունենում: Հազարից մեկ գրողների միություն եմ գնում: Կարոտում եմ այդ շենքը, այդ մթնոլորտը: Չեմ կարողանում դուրս ու ներս անել: Անգամ Լևոն Անանյանի թաղմանը չկարողացա գնալ: Միայն մեր տան մոտի այգում եմ լինում, զբոսնում եմ, հանգստանում: Հիմա մի վիճակում եմ, երբ միտքդ աշխատում է, բայց դու անճարակ ես գրել-ձևակերպել: Մի քանի տարի առաջ վեպ սկսեցի, բայց մի երեսուն էջ Ծաղկաձորում գրելուց հետո դադարեցրի: Դա իմ կյանքի իդեալն էր` գրել վեպ, որում կպատմեմ իմ ապրածը` մանկությունից մինչև հորս աքսորը, ստալինյան տարիների դաժանությունները, հետագա տարիները: Չկարողացա իրականացնել իդեալս: Բանավոր հիմա էլ կարող եմ պատմել, բայց ի վիճակի չեմ գրելու:
-Ձեր հայրը ստալինյան տարիներին աքսորված է եղել, փաստորեն: Ձևակերպումը ո՞րն էր` «ժողովրդի թշնամի՞»:
-Չէ՜: Նրան 1939-ին աքսորեցին` մեղադրելով պետական գույքի հափշտակման մեջ: Մի քանի օր աշխատանքի չէր գնացել` հիվանդության պատճառով: Այդ ընթացքում ինչ-որ խախտումներ էին եղել, և նրան մեղադրեցին դրա համար: Այգեստանի մեր տան մոտ` կամրջին կանգնած, տերևներ էի գցում գետի մեջ: Երկու բարձրահասակ մարդ մոտեցան ու հարցրին, թե ո՞րն է Կարճիկյանի տունը: Ասացի, որ նա հայրս է, ու ցույց տվեցի մեր տունը: Մի քանի րոպեից հորս հետ դուրս եկան: Հայրս ձեռքը դրեց գլխիս, ասաց, որ շուտ կվերադառնա ու գնաց նրանց հետ: Տարան ու տարան: Մեղադրեցին հագուստի պակասորդի համար, աքսորեցին, ու նա սիբիրներից վերադարձավ ութ տարի հետո: Այդ տարիներին հորաքույրս ինձ տարել էր իր տուն` Արմավիր: Նա է պահել ինձ այդ ընթացքում: Երբ հայրս վերադարձել էր աքսորից, հորաքույրս գիշերով ինձ բերեց մեր Այգեստանի տունը, որ տեսնեմ հորս: Մտանք մեր տուն, և ես տեսա անծանոթ մի մարդու, որ հատակի վրա գցած անկողնում պառկած էր: Հորաքույրս ասաց. «Թորգո՛մ, տղայիդ բերել եմ»: Հայրս վեր կացավ-կանգնեց: Գիշերային շորերով էր: Ես վեցերորդ դասարանում էի սովորում այդ ժամանակ: Հայրս ինձ այդ պահին շատ բարձրահասակ թվաց: Նա ինձ էր նայում, ես` իրեն: Թե նա ինչ էր մտածում` չգիտեի: Իսկ ես մտածում էի. «Սա իմ հա՞յրն է»: Պարզվեց, որ հայրս էր ու շատ լավ հայր էր: Տարիներ հետո իմացա, թե ինքն ինչ էր մտածել այդ պահին: Մի անգամ ասաց. «Ես քեզ համար եկա: Գիտեի, որ դու կաս, դրա համար էլ Սիբիրից վերադարձա»:
-Պատմել եք, որ Սևակը, Ձեր ծնողներին տեսնելով, զարմացել է նրանց երիտասարդության վրա և ասել. «Նհախություն է էսքան ջահել ծնողներ ունենալը»:
-Այո՛: Սևակի հետ մեր հին տունն էինք գնացել, Այգեստանի այն տունը, որից հորս տարան: Սևակը, իսկապես, զարմացել էր, որ էդքան ջահել մայր ու հայր ունեմ:
-Բայց, փաստորեն, չեք վայելել նրանց երիտասարդության մի զգալի ժամանակահատվածը, հեռու եք եղել նրանցից, Ձեր տնից:
-Այո՛: ՈՒթ տարի հետո էլ, երբ հայրս վերադարձավ Սիբիրից, թույլ չտվեցին իր տանն ապրել, աքսորեցին Աշտարակ:
-Աշտարակը ստալինյան բռնադատվածների հայկական Սիբիրն էր: Վահրամ Ալազանին էլ այնտեղ աքսորեցին, և այդ աքսորի շնորհիվ մենք ունեցանք Պերճ Պռոշյանի տուն-թանգարանը Աշտարակում:
-Այո՛: Այդպիսի վիճակներ էին:

«ԵՐԻՏԱՍԱՐԴ ՄԱՀԱՑՈՂ ԳՐՈՂՆԵՐՆ ԱՎԵԼԻ ՆԿԱՏԵԼԻ ԵՆ ԴԱՌՆՈՒՄ, ՔԱՆ ԱՊՐՈՂՆԵՐԸ»


-Այս տարի լրացավ Համո Սահյանի 100-ամյակը: 1990 թվականին նրա հետ հարցազրույց եմ արել, և նա այսպիսի միտք է արտահայտել. «Շատ քիչ բանաստեղծներ են երկարակյաց եղել: Երկար ապրողներն էլ չեն ստեղծագործել: Դա, իհարկե, տեսություն չէ, որ չպիտի ստեղծագործեն: Բոլոր դեպքերում, ինձ մի բան է հետաքրքրում և, կարծում եմ, ընթերցողին էլ պիտի հետաքրքրի, թե ինչպե՞ս կգրեր 75 տարեկան բանաստեղծը: Նա պիտի այսօր տեսնի, որ 75 տարեկանն էլ երբեմն երեխա կդառնա և երեխայի պես կմտածի»: Եթե հանրագումարի բերեք, թե ինչ եք Դուք գրել 75 տարեկանում և այդուհետ, ի՞նչ պատկեր կստացվի:
-Շատ հետաքրքիր ու տեղին հարց է: Իհարկե, կատեգորիա չէ, որ գրողները պիտի երիտասարդ մահանան կամ չգրեն մեծ տարիքում: ՈՒղղակի երիտասարդ մահացողների վիշտը, ցավը մեծ է լինում, և նրանք ավելի նկատելի են դառնում, քան ապրողները: Ապրողները, տարիքովները մնում են աննկատ: Նրանց մահանալու դեպքում էլ ասում են. «Դե՜, ծեր էր, մահացավ»: Այդ մահը ողբերգություն չի դառնում, մարդկանց հիշողության մեջ չի մնում: Սա դժվար բացատրվող անալոգիա է: Ես էլ եմ շատ ցավով արձագանքել, որ Դուրյանը, Տերյանը, մյուսներն այդքան երիտասարդ են մահացել: Հիմա խելքից դուրս ապրում են մեր բանաստեղծները: 300 բանաստեղծ ունենք: Ես 78 տարեկան եմ, շատերն իմ տարիքին են, կան և մի քիչ երիտասարդ, մի քիչ ծեր բանաստեղծներ: Ապրում են, գրում են` չգիտես ինչի համար: Ես էլ չգիտեմ` ինչի համար եմ գրել: Շատ եմ ափսոսում, որ ամբողջ կյանքս նվիրեցի գրականությանը:
-Իսկ ինչի՞ն կգերադասեիք նվիրած լինել:
-Դա այն հարցն է, որի պատասխանը չունեմ: Ես, բանաստեղծություն գրելով, ապրել եմ: Ոչ թե վաստակել եմ, այլ ապրել: Արխիվ եմ հանձնել միայն 55 ամբողջական և մեկ կիսատ ծոցատետր, 300-ից ավելի ձեռագիր նամակ, որ ստացել եմ Խորհրդային Միության տարբեր հանրապետություններից: Հանձնեցի ու մի քանի օր հետո ափսոսեցի: Բայց ճիշտը հանձնելն էր: Իմ տանը դրանք պահելը սխալ կլիներ: Մի քանի բան պահել եմ, իհարկե: Թոռս յոթերորդ դասարանում է հիմա: Հույս ունեմ, որ կհասնի ինչ-որ բանի և ինքը դրանցով կզբաղվի: Արխիվս հանձնելուց հետո գրասեղանիս մի անկյունից գտա դպրոցական տարիներին գրած բանաստեղծություններս: ՈՒթերորդ դասարանից եմ սկսել գրել և տպագրվել: Այս կյանքն ապրած մարդն ուրիշ ինչո՞վ կարող էր զբաղվել, եթե ոչ` բանաստեղծությամբ: Կյանքը խաբուսիկ բան է: Իմ այս տարիքի զգացողությամբ` կյանքը մարդկանց միշտ խաբում է: Մարդիկ լավ ու վատ ապրում են, սպասում ավելի լավ բաների կամ, գոնե, սովորական, նորմալ վիճակների, բայց բոլոր այդ սպասումներն ի չիք են դառնում կյանքի վերջում: Եվ մարդն ինքն իրեն հարցնում է. «Ինչո՞ւ ծնվեցի, ինչո՞ւ եմ ապրում»: Այս անալոգիայի մեջ էլ անցնում է կյանքը: Ջահել ժամանակ չես մտածում նման բաների մասին: Հետո երբ ծերանում ես, սկսում ես մտածել արածներիդ մասին, գոհ ես լինում, որ մի բան արել ես: Իսկ չանողը չի էլ մտածում, որ ոչինչ չի արել, հանգիստ մահանում-գնում է: Երբ արխիվ հանձնելուց առաջ կարդում էի ստացածս նամակները, մտածում էի, թե ինձ էդ ո՞ւմ տեղն են դրել, էդ ինչպե՞ս են վերաբերվել: Նայում եմ բազմաթիվ պարգևներիս, որոնց թվում է ՀՀ մշակույթի նախարարության «Ոսկե մեդալը», ու մեկ-մեկ զարմանում, որ այդքան լիքը կյանքով եմ ապրել:


«ՄԻ ՄԵԾ ՇՂԹԱ, ՈՐԻ ՕՂԱԿՆ ԷԻՐ ԴՈՒ»


-Նամակները խորհրդային տարիների ակտիվ շփումների վկայություններն են: Ի՞նչ էին տալիս այդ շփումները գրողին:
-Ոգևորվում էինք: Եթե ես ՈՒզբեկստանից, Էստոնիայից, Ռուսաստանից, չգիտեմ` որտեղից նամակներ էի ստանում, ոգևորվում էի: Երբ հիմա փորձեցի դրանք կարդալ, չտեղավորվեցին իմ ներկա գիտակցության մեջ: Ժամանակաշրջանի հարց է: Հիմա այլ ժամանակաշրջան է: Այդ նամակները վկայում են մեր ունեցած լայն կապերի մասին: Թարգմանիչներ էին գրում, զանգահարում, հրատարակիչներ, գրողներ: Դա մի մեծ շղթա էր, որի օղակն էիր դու: Մարդիկ հաղորդակցվում էին, հույսեր ունեին, սպասելիքներ: Բանաստեղծական շարքեր էին ուզում, տպագրում: Դառնում էիր ճանաչված: Այդ ամենը շատ կարևոր էր:
-Ձեր կյանքից ո՞ր տարիները կառանձնացնեք` իբրև լավագույնները:
-Ինձ համար լավագույնները մոսկովյան երկու տարիներն են եղել, երբ սովորում էի երկամյա գրական դասընթացներում: Շատ ռուս գրողների հետ եմ հանդիպել այդ ընթացքում: Եվտուշենկոն մեր կուրսում ելույթ ունեցավ, իր գիրքն ինձ նվիրեց: Բայց ուր էլ գնաս, ում հետ էլ շփվես, առանց քո հողի, առանց քո հայրենիքի հնարավոր չէ ապրել: Հիմա մենք խառը ժամանակներ ենք ապրում: Չեմ հասկանում, թե ինչ է կատարվում մեր Ազգային ժողովում: Ի՞նչ են խոսում-ճամարտակում, անհասկանալի է: Նոր վարչապետ ունենք: Ի՞նչ պիտի լինի, տեսնենք:
-Մոսկվայում ի՞նչ ընկերներ ունեիք, ո՞ւմ հետ էիք սովորում: Որպես ազգային փոքրամասնության ներկայացուցիչ` անհարմարության զգացողություն չէի՞ք ունենում:
-Մեր կուրսը բաղկացած էր քառասուն հոգուց: Բոլորը գրողներ էին, տարբեր ազգերի ներկայացուցիչներ: Շատ ջերմ ընկերություն էր: Ոչ մի պատճառ չկար` վատ զգալու հայ լինելուս համար: Մոսկվայում կարևոր չէ` դու հայ ես, ռուս ես, թե թուրք ես` դժբախտաբար: Էն ժամանակ բոլորս կոմունիստ էինք: Լավ էլ ապրում էինք, բայց ես տխուր էի: Ստացվել էր այնպես, որ մանկությունից մենակ էի մեծացել, ծնողներիցս հեռու: Երբ Արմավիրից եկա Երևան, չէի կարողանում հարմարվել նոր պայմաններին: Հետո նույն զգացողությունն ունեցա Մոսկվայում: Ես իմ տեսակով մենակյաց էի դարձել: Այս հատկանիշն ինձ խանգարում էր ուրախ լինել Մոսկվայում: Ես, իհարկե, գոհ եմ, որ ծնվել, եկել եմ աշխարհ 78 տարի առաջ: Ամենից շատ գոհ եմ իմ ծնողներից: ՈՒ հիմա, ձեռուոտ ընկած, խնդրում եմ, որ մահանալուց հետո ինձ տանեն ու իմ ծնողների մոտ թաղեն: ՈՒմ ասես` վերցնում-տանում են պանթեոն: Ասենք թե` ձրի թաղեցին, ձրի ծառ տնկեցին, հետո՞: Եթե ես չգնամ իմ ծնողների մոտ, կորած եմ: Ասել եմ տղայիս, այս հրապարակումն էլ ևս մեկ հիշեցում է, գրավոր պատգամ, որ մեռնելուցս հետո ինձ թաղեն ծնողներիս մոտ, որ հանկարծ որևէ մեկը չորոշի ինձ տանել պանթեոն: Ծնողներս չպիտի մնան անտեր: Ես պիտի լինեմ նրանց կողքին, որ իմ ժառանգները նաև նրանց շիրիմները խնամեն, և որ նրանց ոսկորները հանգստանան: Ահավոր բան է, երբ մտածում ես, որ էդ մարդկանց ոսկորներն անհանգիստ են էսքան տարի, սպասում են ինձ, ու ես դեռ չեմ գնացել իրենց մոտ: Սրանք տրամաբանության մեջ չմտնող հարցեր են, բայց կան:

«ԵԹԵ ՎՍՏԱՀՈՒԹՅՈՒՆ ՈՒՆԵՆԱՆ ՊԵՏՈՒԹՅԱՆ ՆԿԱՏՄԱՄԲ, ՈՉ ՄԵԿՆ ԷԼ ՉԻ ԳՆԱ ՈՒՐԻՇ ՏԵՂ»


-Խոսում եք հայրենի հողի, հայրենի եզերքի հետ կապվածության մասին: Այսօր այնքա՜ն հեշտ են դրանք լքում մարդիկ: Ինչո՞ւ, ի՞նչն է փոխվել: Մա՞րդը, թե՞ հայրենիքը:
-Մարդիկ չեն վստահում Հայաստանի իշխանություններին: Սա` առաջին հերթին: Եթե վստահություն ունենան պետության նկատմամբ, ոչ մեկն էլ չի գնա ուրիշ տեղ: Մարդիկ այստեղ ապրելու հնարավորություն չունեն: Գնում են դուրս` աշխատելու, փող վաստակելու: Դա ուրիշ ցավ է: Եվ Ռուսաստանը մեզ դրել է այնպիսի վիճակի մեջ, որ միշտ իր ոտքը համբուրենք: Ստիպված ենք:
-Եվ ոմանք շատ ստրկահաճորեն են համբուրում: Օրինակ` «Ինչո՞ւ է աղմկում գետը» ֆիլմի մեջ «Սեդա» մեսրոպատառ գիրը, չգիտես ինչու, դառնում է ռուսատառ: Եվ դա «Հ1» հեռուստաընկերության եթերում:
-Ցավալի բաներ են: Ի՞նչ է պատահել, մենք ինչո՞ւ չպիտի կարողանանք մեր երկրում ապրել: Որ երկիրը գնում են հայերը, դառնում են փողատեր, դիրքի են հասնում: Իսկ էստեղ եղածն ավերվում է: Չգիտեմ` ինչ է մեզ հետ կատարվում: Երևի անցումային վիճակ է: Կփոխվի, այսպես չի մնա: Ի՞նչ իմանամ:

Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1970

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ